Банкір – це не бюрократ, а бізнесмен

Как Идея Банк находит выгоду в условиях неопределенности.  Колонка председателя правления Идея Банка Михаила Власенко для журнала Forbes (июнь 2020)

Головне правило успіху під час кризи – гнучкість і вміння швидко пристосовуватися. Так вважає Михайло Власенко, голова правління "Ідея Банку". За час роботи в банківському секторі бізнесмен пережив не одну кризу. Ми поговорили з Михайлом про те, чому банк не переставав кредитувати клієнтів, коли багато фінустанов на ринку заморозили ці процеси, і в яких напрямах зараз бачать перспективу.

Адаптація бізнес-процесів
Ситуація в світі спрямована на економію всіх ресурсів, і це дає нам можливість переглянути бізнес-процеси і замінити неефективні. Команда має бути бізнес-орієнтованою, насамперед це стосується топ-менеджменту. Банкір – це не бюрократ, а передусім бізнесмен.
У мене є досвід роботи з багатьма командами і материнськими компаніями в різних країнах, ми успішно пережили всі попередні кризи. Коли говорять, що COVID змінює бізнес, ці зміни мені видаються досить знайомими. Але є і відмінності: з одного боку, стимулюється розвиток цифрових банківських технологій, а з другого – поглиблюється взаємозалежність стосунків між людьми. Спочатку головним виявилося здоров'я і лише потім – економічні наслідки.
 

Тактика роботи під час кризи
Наша тактика під час кризового періоду – не скорочення бізнесу, а тимчасове припинення. Трансформація бізнес-процесів зі збереженням потенціалу для руху вперед. Ми не припиняли кредитувати навіть у розпал пандемії. Посилили вимоги в ризиковій політиці та продовжили працювати. Наша команда має хороші навички в системі управління ризиками й організації продажів, перевірені в 2014–2015 роках.
У банків, як і раніше, досить капіталу, щоб стати частиною вирішення проблеми. Ми засвоїли уроки фінансової кризи 2008–2009 років, що дозволить збалансувати ризики і зберегти стійкість до стресів.
 

Клієнтський сервіс і стосунки
Ми реагуємо на всі поточні потреби клієнта. Уважно працюємо з реструктуризацією заборгованості, кредитними канікулами. Не всі потребують позик і в хороші часи, а зараз тим паче. Тому нам потрібно спрогнозувати поведінку клієнта і провести його тими шляхами, які допоможуть йому просунутися далі. Зокрема, напрацювати елементарну платіжну дисципліну. Ми навчили багатьох наших клієнтів давати собі раду з боргами, тому багато хто повертається до нас за позиками знову.

Діджиталізація банків
З 2000-х ведеться дискусія, хто переможе: банківські відділення чи інтернет. Відділення існуватимуть ще дуже довго, незважаючи на посткризові явища. Але вони переформатуються і стануть комунікаційними пунктами. Клієнтам важливо отримати консультації та встановити довірчі стосунки з банком і лише після цього переходити в онлайн.
Упровадження Bank ID і можливість дистанційного відкриття рахунка прискорить перехід банківських сервісів в онлайн. За активністю використання технологій електронних гаманців, NFC-платежів український споживач знаходиться в авангарді. Наш ринок адаптивний до цифрових рішень.
У відповідь на запит клієнтів мати банк у смартфоні ми створили підрозділ розвитку цифрового банкінгу. Це один з найактуальніших напрямів. Наприкінці 2019 року ми запустили додаток O.Bank, тепер клієнти можуть отримати нашу О.Картку з кешбеком і кредитним лімітом. Наш антикризовий підхід – бути потрібними й актуальними для клієнтів.