

Зміст:
Що таке маржинальність бізнесу простими словами
Формули для розрахунку маржинальності
Як рахувати маржинальність у торговому бізнесі
Як використовувати маржинальність у фінансовому плануванні
Типові помилки при розрахунку маржинальності
Як підвищити маржинальність бізнесу
В системі показників економічного аналізу діяльності підприємства є один особливий — маржинальність. Він дозволяє проаналізувати ефективність виробничих витрат, ціноутворення, ринкового позиціонування та просування товарів. Маржинальність відображає раціональність управління та допомагає формувати перспективні стратегії розвитку. Вміння визначати маржинальність, аналізувати її рівень та поглиблено досліджувати процес її формування — ключ до успішного управління бізнесом.
Маржинальність — це фінансова характеристика, що відображає результативність бізнесу, його спроможність отримувати прибуток. Вона показує, скільки коштів залишається в компанії в результаті продажу товарів чи послуг після покриття виробничих витрат, та скільки прибутку приносить кожна витрачена гривня. Про маржинальність говорять разом із прибутковістю та рентабельністю. Якщо дві останні категорії — це конкретні економічні показники, то маржинальність — це скоріше підсумовуючий критерій ефективності господарювання, який також має специфічний математичний вираз.
Якщо маржинальність визначається для оцінки результатів діяльності в цілому для бізнеса, то для конкретного продукту, напряму виробництва застосовується маржа. Також в професійному сленгу можна зустріти схожі категорії, а саме націнку і прибуток. Всі вони належать до показників економічної ефективності та оперують одними й тими показниками, проте мають деякі відмінності у розрахунку та аналізі:
В процесі здійснення економічного аналізу діяльності підприємства доцільно застосовувати всі вищезазначені показники, щоб всебічно оцінити ефективність, як формування собівартості товарів, так і його ринкового позиціонування, вираженого через ціну та обсяги оборотів продажу.
Оцінити значимість категорії для економічного аналізу підприємства можна лише розібравшись, що таке маржинальність, від яких показників вона залежить. Оперуючи виручкою та собівартістю, вона поєднує організаційні, технологічні, маркетингові фактори в єдину систему, де одне управлінське рішення залежить та водночас впливає на інше. Визначення та оцінка цього показника охоплюють основні аспекти управлінського впливу, аналіз яких допомагає визначити ефективність діяльності в цілому, найбільш перспективні її напрями та проблемні області. На основі отриманої інформації підприємець може сформувати гнучку та водночас стійку стратегію, розпізнати сигнали фінансового спаду та потребу оформити кредит на розвиток бізнесу для впровадження маржинальної торгівлі, втримання досягнутого конкурентного рівня або використання можливості для його підвищення за рахунок розширення, покращення якості товару або технологічності виробництва.
За аналогією до різних видів прибутку, або ж можливості його визначення на різних етапах економічного аналізу, маржинальність також може бути валовою, операційною та чистою. Розглянемо детально кожну із них.
Валова маржа — це показник, що відображає, наскільки ефективним є запроваджений спосіб отримання прибутку в підприємстві, тобто показує доцільність понесених витрат, маркетингових рішень.
Формула валової маржі показує співвідношення валового прибутку до повної виручки:
Валова маржа = (Валовий прибуток / Виручка) * 100%
У якості прикладу розрахунку приймемо, що виручка від реалізації товарів за місяць становить 1 млн грн, повна собівартість продукції — 600 тис. грн. Відповідно валовий прибуток, як різниця між виручкою та собівартістю, становитиме 400 тис. грн. Тоді валова маржа дорівнюватиме:
(400000 / 1000000) * 100% = 40%.
Розраховуючи валову маржу для кожного виду продукції, можна визначити найбільш перспективні з них, такі, що приносять найбільше ефективного прибутку. Також за даним показником зручно проводити порівняльний аналіз із результатами конкурентів.
Операційна маржа — це показник, що відображає ефективність управління витратами, їх ефективність. Визначається як відношення операційного прибутку до повної виручки від реалізації товарів, послуг за формулою:
Операційна маржинальність = (Операційний прибуток / Виручка) * 100%
В свою чергу, операційний прибуток — це сума прибутку від основної діяльності після вирахування операційних витрат (оренди, амортизації, заробітної плати, адміністративних витрат). Його рівень свідчить про ефективність покриття постійних витрат компанії та спроможність створення додаткової вартості.
Якщо припустити, що виручка від реалізації становить 1 млн грн, операційний прибуток 300 тис. грн, то операційна маржинальність, згідно вище поданої формули, складе 30%. Тобто кожна гривня постійних витрат, які компанія змушена покривати, приносить 1,3 гривні доходу, а отже використовується ефективно. Наскільки ефективно, можна дізнатися, якщо порівняти фактичний показник із значеннями попередніх періодів або із результатами конкурентів.
Щоб визначити чисту маржинальність, потрібно спершу розрахувати чистий прибуток за формулою:
Чистий прибуток = Валовий прибуток — Операційні витрати — Інші комерційні витрати — Податки — Відсотки за борги + інший Дохід.
Тобто чистий прибуток — це сума, що залишається після покриття всіх витрат та сплати податків, боргових зобов’язань. Відповідно чиста маржинальність показує співвідношення чистого прибутку і виручки:
Чиста маржинальність = (Чистий прибуток / Виручка) * 100%
Якщо виручка від реалізації склала 1 млн грн, а після сплати всіх рахунків, податків та боргів в компанії залишилося 200 тис. грн чистого прибутку, то чиста маржинальність, відповідно, складе 20%. Цей показник важливий для самого управлінця та потенційних інвесторів, адже показує фінансову стійкість компанії, її здатність самостійно покривати всі свої витрати, при цьому заробляючи кошти для подальшого розвитку.
Маржинальний прибуток — це співвідношення виручки від реалізації продукції та змінних витрат. На його основі визначається маржинальна рентабельність, як дохід, що є різницею між ціною реалізації та ціною виробництва.
Формула маржинального прибутку в абсолютному виразі:
Маржинальний прибуток = Дохід від реалізації — Загальні змінні витрати
Маржинальний дохід дозволяє оцінити ефективність діяльності компанії в цілому, визначити доцільність націнки, яку вона закладає у ціну своїх товарів, на основі чого скоригувати виробничі витрати, технологію, асортимент, цінову політику та ринкове просування.
Розібравшись, що таке маржа, маржинальність, можна переходити до практичного визначення. Пропонуємо на прикладі ознайомитися із загальною логікою розрахунків та наголошуємо на необхідності використання фактичних фінансових показників досліджуваного підприємства згідно його звітності.
Для прикладу візьмемо фірму, що виготовляє та продає гаманці за ціною 1000 грн. в процесі виробництва компанія несе витрати на виготовлення одиниці виробу у розмірі 500 грн. за формулою маржі, поданою вище, матимемо:
(1000 — 500) * 100% = 50 %.
Отже, кожна витрачена гривня приносить компанії 1,5 грн корисного доходу.
Якщо компанія реалізує лише гаманці, то й маржинальність бізнесу становитиме 50%. Якщо асортимент включає кілька продуктів, маржинальність бізнесу розраховуватиметься на основі валової виручки та повної собівартості за певний період, або ж як середнє арифметичне з маржі усіх видів товарів, зваженої на обсяг реалізації кожного з них.
Для детального аналізу корисно знати, як порахувати маржу і націнку, щоб оцінити результат діяльності всебічно. Для нашого прикладу націнка становитиме:
(1000 — 500) / 500 = 100 %.
Отриманий результат означає, що результат реалізації товарів забезпечив не лише повне покриття понесених витрат, а і їх відновлення у тому ж обсязі.
Мета кожного виробничого підприємства — отримання прибутку для подальшого розвитку та розширення. Це може забезпечити лише маржинальна торгівля — тобто ситуація, у якій ефективне виробництво доповнюється ефективним продажем, тобто ефективним використанням залучених ресурсів. Для цього потрібно дотримуватися класичного управлінського циклу, що складається з етапів: планування, організації, мотивації та контроля. Оскільки в основі циклу знаходиться саме планування, до нього висуваються підвищені вимоги.
Планування повинне здійснюватися регулярно на основі достовірних та конкретних показників. Маржинальність — один із найважливіших серед них, оскільки носить системний характер та охоплює багато важливих факторів діяльності. З його допомогою можна сформувати різні фінансові прогнози (оптимістичний, песимістичний та реалістичний), скласти бюджет на наступний період та змоделювати результати від різних управлінських рішень. Маржинальність застосовується при аналізі чутливості результатів діяльності до зміни ціни чи собівартості, при прогнозуванні прибутку та управлінні грошовими потоками.
Хоча формула маржинальності й виглядає просто, при її розрахунку часто припускаються прикрих помилок. Вони пов’язані з некоректним аналізом структури витрат, плутаниною між подібними категоріями, зокрема маржою і націнкою, а також використанням при аналізі планових показників чи середніх значень.
Щоб уникнути помилок та чітко розрахувати маржинальність, важливо пам’ятати основне: її визначення проводиться у рамках ретроспективного аналізу, тобто по факту одержаних результатів. Це означає наявність конкретних показників виручки, витрат. Для розрахунку потрібно використовувати офіційну фінансову звітність, зокрема баланс підприємства та фінансовий звіт, у яких всі витрати та доходи чітко структуровані, а отже легко підбити підсумки постійних, змінних витрат, врахувати податкові платежі та всі види доходів. Отриманий результат відповідатиме дійсності та дозволить зробити правильні висновки для прийняття об’єктивних управлінських рішень.
Маржинальність бізнесу тісно пов’язана із його прибутком. Чим вона вища — тим більше прибутку отримує компанія, а отже може реінвестувати у свій розвиток. Є кілька способів для підвищення маржинальності:
Запорукою досягнення і підтримки високої маржинальності бізнесу є попереднє ретельне маркетингове дослідження. Його мета — пошук найбільш затребуваних товарів, для яких характерна висока ліквідність та стабільно високий попит. Саме вони стануть основою нарощування маржинальності. Найбільш економічно виправданим способом підвищення маржинальності є нарощування обороту. Чим більший обсяг продажу — тим менша питома вага постійних витрат у структурі собівартості, а отже більше «плече» маржинальності.
Серед факторів маржинальності одне з ключових значень має галузь, у якій здійснюється господарська діяльність. Кожен економічний напрям має свої обмеження:
Галузеві особливості маржинальності акцентують увагу на головних факторах її підвищення. Це сприяє оперативному перелаштуванню управління бізнесом на інтенсивний вектор та досягненню позитивних результатів у найкоротші строки.