

Зміст:
Що таке фінансовий моніторинг?
Хто підпадає під фінансовий моніторинг?
Що саме перевіряється під час фінансового моніторингу?
Суб’єкти первинного фінансового моніторингу
Види фінансового моніторингу
Як підготуватися до фінансового моніторингу?
Відповідальність за порушення вимог фінмоніторингу
Висновок
Здійснюючи фінансові операції на значні суми, потрібно бути готовим надати інформацію про походження коштів. Така перевірка є проявом фінансового моніторингу, який банки зобов’язані проводити для перешкоджання податкових порушень та махінацій. Щоб забезпечити власний спокій та безперешкодність проведення запланованих банківських операцій, варто заздалегідь розібратися, що таке фінансовий моніторинг, хто і у яких випадках має його проходити.
Фінансовий моніторинг – це перевірка легальності фінансових операцій з метою запобігання незаконного присвоєння доходів, відмивання коштів, отриманих незаконним шляхом, фінансового тероризму та інших зловживань.
Функцію фінансової перевірки у різних країнах виконують різні органи. В Україні такий обов’язок покладено на Національний банк, Міністерство цифрової трансформації України, НКЦПФР та безпосереднього виконавця – Державну службу фінансового моніторингу України. Всі банківські та фінансові установи, що контактують із клієнтами-фізичними особами, це суб’єкти первинного фінансового моніторингу. Вони здійснюють первинний збір та обробку інформації для подальшої передачі на ретельну перевірку до Державної служби фінансового моніторингу України. Вони зобов’язані чітко дотримуватися вимог та правил діяльності, встановлених НБУ для недопущення відмивання (легалізації) коштів, отриманих незаконним шляхом.
Первинний фінансовий моніторинг проводиться для всіх клієнтів, які вперше звертаються до банківської установи для відкриття рахунку та/або розміщення коштів на депозит або проведення платежу, незалежно від розміру суми опрацювання. Клієнту пропонується заповнити стандартну Анкету-Опитувальник, сформовану з метою збору основної інформації про клієнта та джерела походження коштів. Підрозділ фінансового моніторингу здійснює аналіз отриманих даних з метою визначення, чи не належить особа до реєстрів підсанкційних осіб, терористичних організацій, чи не має зв’язків із країною-агресором.
Додатково використовується перелік умов, за яких ретельно перевіряється походження коштів. Хто підпадає під фінансовий моніторинг у таких випадках:
Плануючи разові операції без встановлення ділових відносин з Банком, потрібно враховувати, з якої суми починається фінансовий моніторинг. Він охоплює готівкові перекази від 5 тисяч грн, а також платежі за товари, послуги, погашення кредиторської заборгованості в розмірі від 30 тисяч грн.
Фінмоніторинг фізичних осіб охоплює встановлення наступної інформації:
На основі зібраних даних, Банк може перевірити фінансову історію особи, наявність офіційного джерела доходу та порівняти із ним заявлені щомісячні обороти по рахунку.
Система фінансового моніторингу України складається із державних та первинних суб’єктів фінансового моніторингу. Їх перелік, права та обов’язки прописані у Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон про ПВК/ФТ).
Відповідно до Закону про ПВК/ФТ, первинний фінансовий моніторинг проводять:
Первинний фінансовий моніторинг – це збір даних про клієнта та перевірка в базах даних осіб із сумнівною репутацією. Його зобов’язані проводити всі особи та організації, причетні до здійснення фінансового моніторингу. У свою чергу вони підпорядковуються державним суб’єктам фінмоніторингу.
Згідно із Законом про ПВК/ФТ, останній поділяється на первинний та державний. Державний здійснюється на основі первинного та полягає у систематизації отриманої інформації, поглибленій перевірці транзакцій, джерел походження коштів та інформації про фізичних осіб.
Відповідно статті 20 Закону про ПВК/ФТ, фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує 400 тисяч гривень (для суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри, – 55 тисяч гривень) або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тисяч гривень на момент проведення фінансової операції (для суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри, – 55 тисяч гривень), за наявності однієї або більше таких ознак:
Відповідно статті 21 Закону про ПВК/ФТ, фінансові операції або спроба їх проведення незалежно від суми, на яку вони проводяться, вважаються підозрілими, якщо суб’єкт первинного фінансового моніторингу має підозру або має достатні підстави для підозри, що вони є результатом злочинної діяльності або пов’язані чи стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
При визначенні того, чи є підозрілою фінансова операція або діяльність, суб’єкт первинного фінансового моніторингу враховує типологічні дослідження, підготовлені спеціально уповноваженим органом та оприлюднені ним на своєму веб-сайті, а також рекомендації суб’єктів державного фінансового моніторингу.
Всі види фінансового моніторингу ефективно працюють у комплексі. За умови ретельного виконання своїх обов’язків всіма учасниками фінансової діяльності, кожна підозріла транзакція привертає увагу та вчасне реагування відповідних органів. Це сприяє виведенню економіки з тіні, фінансовій чистоті та етичності діяльності, а також своєчасному наповненню бюджету за рахунок правильно розрахованих податків на доходи.
Плануючи встановити ділові відносини з Банком, наприклад: відкрити депозит або провести платіж на суму, що підлягає перевірці згідно із чинним законодавством, варто заздалегідь підготуватися до перевірки з питань фінансового моніторингу. Для цього потрібно зібрати документи, що підтверджують особу та джерела походження коштів. Для безпечного проведення транзакцій потрібно виконати такі застережні дії:
Фізичним особам доречно підготувати довідку про доходи з місця роботи (наприклад Довідки Ок-5 та Ок-7 з Дії) та документи, що підтверджують інші види доходів за наявності таких (договори оренди, договори дарування чи успадкування майна, банківські виписки про рух коштів тощо).
Порядок здійснення фінансового моніторингу передбачає адміністративну та кримінальну відповідальність порушників. До неї притягуються суб’єкти фінмоніторингу, що не дотримуються встановлених правил, а також безпосередні об’єкти перевірки – клієнти банків та інших фінансових установ, юридичні особи. У якості покарання передбачені штрафні санкції:
Фізичні особи, щодо яких проводиться фінансова перевірка, відповідають перед Законом про ВК/ФТ у межах положень адміністративного та кримінального Кодексів України, що може супроводжуватися штрафуванням, відчуженням нелегально набутих активів, звільненням із посади, позбавленням волі.
Система фінансового моніторингу – обов’язковий елемент функціонування фінансової системи країни, який спрямований на упорядкування комунікації та звітності, що виникають в процесі діяльності фінансових установ, приведенню державної фінансової системи у відповідність до міжнародних стандартів та норм.
Фінансову перевірку регулярно проходять всі юридичні особи, самі суб’єкти первинного аналізу, а також фізичні особи при здійсненні фінансових операцій та/або відкритті рахунків. Щоб безперешкодно пройти перевірку, потрібно заздалегідь підготувати підтверджуючі документи для посвідчення своєї особи та джерел походження коштів. Фінансові установи особливо прискіпливо ставляться до транзакцій на великі суми, законодавчо закріплені, як граничні для ідентифікації транзакції, як такої, що підлягає обов’язковій перевірці. При цьому, поверхневий збір даних проводиться для будь-якого вкладника, незалежно від суми коштів, для запобігання фінансування тероризму, сприянню підсанкційним особам та/або фінансовим махінаціям.