Що ви уявляєте, коли чуєте слово «банк»? Велику будівлю з сейфами та банківськими комірками? Приміщення з великою кількістю кас і чергами? Так, ці твердження правильні, однак у 2024 році банк — це не лише фізичні відділення, а й онлайн-банкінг, який зробив транзакції швидшими, а послуги простішими. Розповідаємо, що таке інтернет-банкінг, чим він відрізняється від традиційного банкінгу та в чому його переваги.
Що таке інтернет-банкінг?
Інтернет-банкінг — це вид дистанційного банківського обслуговування, завдяки якому клієнти банку отримують цілодобовий доступ до власних рахунків через інтернет. Для цього банки розробляють сайти, застосунки та системи, де користувач повинен пройти авторизацію та увійти у свій акаунт. Після цього він отримує доступ до таких послуг, як переказ коштів, поповнення мобільного, відкриття депозиту, блокування картки тощо.
Доступ до інтернет-банкінгу можна отримати:
- через браузер і сайт банку (зі смартфона, ПК, ноутбука чи планшета);
- через застосунок банку (зі смартфона, смартгодинника та планшета).
Що ж тоді таке онлайн банкінг? Онлайн-банкінг — це те саме, що й інтернет-банкінг, веб-банкінг та електронний банкінг. Інша ситуація з мобільним банкінгом, який є різновидом інтернет-банкінгу: в цьому випадку доступ до рахунку надається виключно через застосунок на смартфоні. Наприклад, мобільний додаток O.Bank від Ідея Банк — це мобільний банкінг, де після завантаження клієнти отримують можливість дистанційно керувати своїми рахунками, відкривати нові картки та депозити, обмінювати валюту та проводити інші операції.
Переваги онлайн-банкінгу
- Контроль та управління рахунком 24/7. Відділення, як правило, працюють до 18-19 години, а тобто після завершення їх роботи вдасться лише зняти готівку в банкоматі або поповнити картку в терміналі. Онлайн-банкінг надає доступ до рахунку 24/7: навіть о 3 ночі ви зможете заблокувати картку, якщо її поцуплять, переказати комусь кошти, подати заявку на отримання кредиту чи поповнити мобільний.
- Економія часу. Офлайн-банкінг — це необхідність фізично йти до відділення, витрачаючи час, стояти в черзі, пояснювати причину свого звернення працівнику та чекати розв'язання ситуації. З інтернет-банкінгом зробити майже будь-яку дію можна швидше: достатньо просто приєднатися до мережі, увійти у свій акаунт, знайти потрібну послугу та виконати ту чи іншу дію. Ба більше, інтернет-банкінг доступний й закордоном, а тому терміново повертатись в Україну для здійснення простих транзакцій не доведеться.
- Безліч доступних послуг. Оплата штрафів за порушення ПДР, покупка квитків на потяг, замовлення страхового поліса, оплата комунальних послуг і багато чого іншого доступно в інтернет-банкінгу. В застосунку чи на сайті наявні майже всі послуги банку, а тому фізично приходити до відділення доведеться лише для отримання нової пластикової картки, оновлення паспортних даних, підписання кредитного договору та обміну готівкової валюти.
- Економія та вигода. Користування онлайн-банкінгом безплатне, а комісії за послуги навіть менші, ніж у відділеннях. На додаток, банки часто, для заохочення клієнтів, надають вищі відсотки за депозитами при оформленні їх онлайн, пропонують віртуальні картки з кешбеком і нарахуванням відсотків на залишок коштів, а також створюють програми винагород за використання карток онлайн (покупки в інтернеті, переказ з картки на картку тощо).
Недоліки онлайн-банкінгу
Переваги інтернет-банкінгу досить суттєві, тому ним користуються мільйони людей в Україні. Проте ця технологія має й свої недоліки:
- технічні збої (ситуації, коли застосунок чи сайт не працює з технічних причин, транзакції не виконуються, а послуги не надаються);
- регламентні роботи (для підтримки та оновлення системи банки часто проводять регламентні роботи, під час яких інтернет-банкінг повністю недоступний);
- ризик хакерських атак на банківську мережу;
- ризик крадіжки коштів і даних шахраями (окремо у клієнта);
- доступність не всіх послуг (для виконання деяких доведеться все ж йти в банк).
Наразі банки роблять все можливе, аби посилити захист даних в мережі та запобігти хакерським атакам, проте зробити це не так просто. Наприклад, на деякі банки цього року було здійснено кілька DDoS-атак.
Основні принципи безпеки онлайн-банкінгу
Згадуючи шахрайства та хакерські атаки, не можна пройти повз теми безпеки інтернет-банкінгу. Розповідаємо, як вберегти свій акаунт від злому:
- перевіряйте домен сайту, яким користуєтесь, та наявність у нього SSL-сертифікату;
- увімкніть двофакторну аутентифікацію в застосунку банку;
- виконуйте вхід в банкінг лише через домашній Wi-Fi або мобільний інтернет;
- періодично змінюйте паролі для входу та використовуйте складні комбінації;
- не надсилайте термін дії та CVV-код іншим людям та не вводьте їх на підозрілих сайтах, адже так з вашого рахунку можуть зняти всі кошти;
- не повідомляйте коди із SMS третім особам;
- перевіряйте інформацію, яку бачите в соцмережах (щодо виплат від держави та фондів, блокування рахунків, наприклад).
Пам'ятайте, що банківська система досить захищена, а тому більшість шахраїв концентруються саме на зламанні акаунтів користувачів банків.
Електронний банкінг: різниця між традиційним
То ж в чому полягає різниця традиційного та інтернет-банкінгу? Онлайн-банкінг — це частина традиційного банку, яка не може самостійно існувати. Саме розробники та ІТ-спеціалісти банку створюють застосунки та сайти, де клієнти отримують доступ до перелічених вище послуг. Таким чином, різниця в тому, що банк — це самостійна структура, а інтернет-банкінг — його частина та розробка.