Як скласти дієвий бізнес-план самостійно?

Зміст:
Що таке бізнес-план і для чого він потрібен?
Види бізнес-планів: який підходить саме вам?
З чого складається бізнес-план: основні розділи
Як написати бізнес-план самостійно: покрокова інструкція
Типові помилки під час складання бізнес-плану
Приклад готового бізнес-плану
Поради для тих, хто складає бізнес-план вперше

Успішний бізнес неможливий без планування. Підприємцю потрібна «дорожня мапа», схема дій, щоб досягти бажаного економічного результату. Саме такою мапою і є бізнес-план. При цьому він знадобиться не лише для власного користування, а й для залучення партнерів, інвесторів, кредиторів. Якщо ви плануєте започаткувати власну справу або шукаєте фінансування для амбітного проєкту, вам необхідно знати, що таке бізнес-план, та як його скласти.

Що таке бізнес-план і для чого він потрібен?

Бізнес-план — це аналітичний документ, у якому описується стратегія розвитку компанії, що вже існує чи створюється, або реалізації її конкретного проєкту. У чому цінність бізнес-плану? Він змушує підприємця конкретизувати свої ідеї та перевірити їх на економічну доцільність до того, як вкласти ресурси самостійно чи залучити зі сторони.

Коли та кому потрібно складати бізнес-план?

Вам може знадобитися написати бізнес-план, як для власного користування, так і для залучення інвесторів. Мета бізнес-плану полягає у тому, щоб обґрунтувати доцільність господарської діяльності, а саме випуску конкретного товару чи надання послуги, виходу на новий ринок, модернізаціївиробництва тощо. Складіть його для себе, щоб зрозуміти, скільки коштів потрібно витратити, скільки часу займе підготовка, кому продавати готовий продукт та через який час потенційно може з’явитися прибуток.

Бізнес-план стане в нагоді, якщо ви хочете отримати кредит для бізнесу в банку, зацікавити потенційного інвестора вкласти гроші у вашу справу, це обов’язкова вимога для участі у конкурсі на державні та фондові гранти. Такий документ можуть вимагати нові партнери, щоб переконатися у надійності та перспективності співпраці.

Бізнес-план і бізнес-планування: у чому різниця?

Бізнес-планування — це процес збору, систематизації та аналізу інформації щодо ринку та перспектив господарських змін з метою покращення своїх конкурентних позицій та фінансового стану. Його результатом і є бізнес-план.

В основі бізнес-планування — ідея щодо розвитку (або створення) бізнесу, яку необхідно перевірити та обґрунтувати відповідно до фактичної ситуації на ринку. Висновки перевірки викладаються у бізнес-плані та підкріплюються стратегією і конкретними заходами для впровадження.

Види бізнес-планів: який підходить саме вам?

Зміст, структура та цілі бізнес-плану залежать від його призначення. Акцент у його наповненні зміщується саме в той бік, що цікавить основного користувача цього документу. Перевантажувати документ зайвою інформацією, що не має прямого стосунку до його мети, не варто. Це лише заплутає та відверне увагу від ключових аспектів.

За цільовим призначенням виділяють такі види бізнес-планів:

  1. Стартові — розробляються для започаткування власної справи, ґрунтуються на аналізі ринку, інтересів споживачів, створенні продукту та фінансовому плані.
  2. Стратегічні — розробляються на перспективу в кілька років та обґрунтовують глобальні зміни в діяльності компанії.
  3. Операційні — фокусують увагу на поточних питаннях виробництва, логістика та реалізації продукції.
  4. Фінансові — сконцентровані на питаннях фінансування, бюджетування та прогнозуванні прибутку.
     

Призначення документу визначає, на який термін зазвичай складається бізнес-план. Операційні плани переважно короткострокові, можуть охоплювати період від одного місяця до року. Стратегічні та фінансові — довгострокові, розраховані на оцінку ситуації від 1 року.

З чого складається бізнес-план: основні розділи

Залежно від призначення, розділи бізнес-плану можуть коригуватися. Проте, якщо розробляємо зовнішній документ для потенційних партнерів, кредиторів чи інвесторів документ в загальному вигляді, складовими бізнес-плану можуть бути:

  1. Місія бізнесу, його позиціонування на ринку.
  2. Історія компанії.
  3. Опис продуктів і послуг.
  4. Конкурентні переваги та особливості бізнесу і продукту.
  5. Маркетингове дослідження: конкуренція, цільова аудиторія, регулювання.
  6. Стратегія та план маркетингу.
  7. Організаційна структура компанії, опис команди.
  8. План виробництва, в тому числі логістики.
  9. Прогноз грошових потоків, прибутків та збитків.
  10. Бюджет.
  11. Оцінка ризиків.

Наповнення документу має відображати основні функції бізнес-плану, а саме презентацію компанії потенційним партнерам або обґрунтування конкретних кроків для самого керівництва бізнесу. Щоб цього досягти, важливо ретельно пропрацювати кожен розділ та складовий елемент документу.

Титульна сторінка

Титульна сторінка бізнес-плану — це його обкладинка, перше, що бачать контрагенти, коли отримують документ. На ній обов’язково мають бути зазначені:

  1. Назва компанії та проєкту, для якого проведено дослідження.
  2. Контактна інформація.
  3. Інформація про укладача документа.
  4. Логотип компанії за наявності.
  5. Дата складання.

Для об’ємних документів допускається коротка анотація на титульній сторінці. Проте її головне завдання — привернути увагу та зацікавити у подальшому вивченні.

Резюме бізнес-плану

Резюме бізнес-плану — це його візитівка. Його розробляють в останню чергу, проте розміщують на початку. У ньому у стислій формі викладають мету проєкту з конкретними цифрами, що обґрунтовують його перспективність. Інвестор, який прочитає резюме, одразу повинен зрозуміти, чи цікавий йому проєкт.

Резюме бізнес-плану готують особливо ретельно, щоб лаконічно та чітко викласти свою ідею та в кількох реченнях пояснити потенційному партнеру його роль і вигоди від участі.

Опис продукту

Розібратися з описом продукту можна за допомогою відповідей на такі питання:

  1. Що саме ми хочемо виробляти?
  2. Що особливого в нашому продукті, в чому його унікальність?
  3. Чому його купуватимуть — як саме він задовольнятиме потреби споживачів?
  4. Чим він кращий за продукт конкурентів?

Такий опис одразу допоможе з формуванням конкурентних переваг, що входить до стратегічного планування.

Аналіз ринку

В цьому розділі варто викласти результати дослідження динаміки ринку, його основних гравців. За допомогою звітів аналітичних компаній та сервісів спробуйте визначити своїх головних конкурентів та особливості їх діяльності. В чому їх переваги та за рахунок чого ваша компанія може стати кращою?

Розберіться, наскільки ринок є вільним, чи перебуває під жорстким державним контролем. Які вимоги до діяльності, продукту, наскільки складно витримувати норми ДСТУ, чи потрібна ліцензія та інші дозвільні документи?

Хто ваші покупці? Аналіз цільової аудиторії знадобиться і наступному розділі, проте обсяг платоспроможного попиту, локалізацію ринків збуту варто оцінити вже на цьому етапі, щоб чітко визначити своїх конкурентів, як за масштабом виробництва і продажів, так і за якістю продукту.

Маркетинговий план

У цьому розділі потрібно деталізувати результати маркетингового дослідження: не лише показати, на кого розрахований продукт, а й як його презентувати потенційному покупцеві. Тут необхідно скласти план просування, реклами, зазначивши конкретні заходи, графік їх проведення та вартість впровадження.

Виробничий або операційний план

Відповідно до маркетингових планів у попередньому розділі, можна конкретизувати виробничий процес, який необхідно забезпечити для виготовлення бажаного обсягу продукції бажаної якості. Тут варто розписати, яке обладнання, технології будуть використовуватися, необхідна кількість персоналу, площі приміщення, яку сировину та де будемо закуповувати, як доставляти, де зберігати. Як відбуватиметься зберігання проміжної та готової продукції, як транспортуватиметься до точок збуту.

Фінансовий план

У цьому розділі варто розкрити такі складові бізнес-плану:

  • доходи — обсяг надходжень за рік з деталізацією по місяцях, з урахуванням сезонності;
  • витрати — вартість сировини та матеріалів, необхідних для забезпечення плану виробництва, розмір постійних витрат, інвестицій у модернізацію обладнання, розмір заробітної плати працівників тощо;
  • інвестиції та кредити — за умови планування їх залучення;
  • показники ефективності — плановий прибуток, рівень рентабельності, термін окупності інвестицій, період виходу на точку беззбитковості, запас фінансової стійкості, внутрішню норму доходності та інші показники, що обґрунтовують перспективність інвестицій у бізнес.

Обсяг фінансового плану залежить від призначення бізнес-плану. Його потрібно максимально деталізувати для інвесторів, проте для особистого користування або для кредиторів можна обійтися ключовими параметрами.

Аналіз ризиків

В цьому розділі можна використати славнозвісний SWOT-аналіз, що відображає взаємодію між сильними та слабкими сторонами підприємства із зовнішніми можливостями та загрозами. Це дозволить швидко визначити найбільш вагомі ризики, що можуть спіткати бізнес, та продумати кроки щодо їх зниження чи повного подолання.

Як написати бізнес-план самостійно: покрокова інструкція

Якщо ви вперше збираєтеся відкривати власну справу, написання бізнес-плану може зайняти 1-2 місяці. Проте поспішати не варто. Краще один раз підготувати інформативний якісний документ, ніж через недбале опрацювання втратити потенційних партнерів чи інвесторів. Тим більше, що з кожним новим проєктом ви отримуватимете безцінний досвід, який допоможе в подальшому створити бізнес-план за кілька днів.

Відповідно до загальної структури документу, інструкція з його підготовки складатиметься із 8 кроків.

Крок 1: Збір даних і аналіз ринку

Вам знадобиться інформація про ринок та його регулювання, конкурентів, постачальників, покупців, логістичні канали, особливості позиціонування товару та інше. Для цього стануть в нагоді тематичні веб-портали, професійні форуми, аналітичні звіти.

Крок 2: Формулювання мети та місії

На цьому етапі абстрактну ідею щодо виробництва якогось товару чи надання послуги потрібно конкретизувати, обґрунтувавши, чому цим варто займатися, і чому саме вам — що такого особливого може запропонувати ваш бізнес, щоб бути корисним і цікавим споживачам.

Надзвичайно важливо закласти елемент соціальної відповідальності у місію компанії. Якщо прагнути не лише збагатитися, а й вдовольнити потреби суспільства, принести йому якусь користь своєю діяльністю, це сформує правильний вектор для подальшої побудови бізнесу.

Крок 3: Опис продукту/послуги

Відповідно до проведеного аналізу ринку, визначення потреб споживачів і формулювання власної місії, можна переходити до розробки продукту чи послуги. Потрібно чітко визначити характеристики та особливості, якими має володіти продукт. Від цього залежатимуть вимоги до технології, сировини, фінансування та просування його на ринку. Висновки, зроблені на цьому етапі, ляжуть в основу виробничого плану, маркетингового та фінансового забезпечення.

Крок 4: Побудова маркетингової стратегії

Маркетингова стратегія передбачає план дій щодо просування товару, ціноутворення, його реклами і доведення до кінцевого споживача. Прорахуйте, де та в якому вигляді продаватиметься товар (онлайн, через фізичні точки, комбінованим методом). Визначте специфіку цільової аудиторії, щоб розробити контент-план з ефективного просування товару. Розрахуйте, скільки коштуватимуть заплановані заходи. Визначте, наскільки інтенсивно потрібно реалізовувати продукт, щоб покрити витрати у бажаний термін.

Крок 5: Складіть організаційний план

Організаційний план передбачає розробку структури компанії, визначення необхідної кількості працівників у кожному відділі, підрозділі. Далі — формується культура управління персоналом, визначається корпоративна етика, цінності, що розкриють місію бізнесу, зацікавлять кожного працівника та згуртують довкола спільної справи.

Крок 7: Фінансове моделювання

На основі визначених параметрів у попередніх розділах, а саме: що виробляти, у якій кількості та з якими характеристиками; де, як саме це робити; як та скільки продавати; хто виконуватиме роботу та у який спосіб, можна визначити фінансові показники, тобто скільки все це буде коштувати та який прибуток може принести.

Крок 8: Оцінка ризиків і формування стратегії розвитку

На останньому етапі ми маємо сформувати додатково песимістичний та оптимістичний сценарії розвитку ситуації. Тобто врахувати всі можливі ризики, що можуть спіткати нашу діяльність, та можливості, які можуть полегшити виведення компанії на ринок.

На основі аналізу ризиків та нашого фінансового плану маємо скласти стратегію розвитку. Вона може полягати у агресивному захопленні ринку за умови великих стартових потужностей та унікального продукту, або поміркованого розвитку з досягненням бажаної рентабельності протягом 3-5 років тощо.

Типові помилки під час складання бізнес-плану

Вперше скласти бізнес-план може бути складно, зокрема через потребу комплексного аналізу інформації. Проте із досвідом сумніви зникнуть, і розробка бізнес-плану стане рутинною. З першої спроби намагайтеся уникати таких помилок:

  1. Нехтувати аналізом ринку. Це найскладніший етап з огляду пошуку інформації, проте від якості її аналізу суттєво залежатиме об’єктивність висновків щодо організації виробництва та прогнозів економічних результатів.
  2. Завищувати очікування, тобто вибудовувати нереалістичні прогнози з метою приваблення інвесторів. Бізнес-план повинен містити реальні цифри та терміни, щоб сформувати чітке розуміння майбутнього виробничого процесу.
  3. Непропрацьовувати фінансовий план. Якщо достатньою мірою не деталізувати потенційні доходи та витрати, інвестори «завернуть» документ, оскільки чітко не зрозуміють про які перспективи йдеться.
  4. Нехтувати аналізом ризиків та розробкою стратегії. Потенційні партнери хочуть бачити чіткий план дій, переконатися у тому, що ви врахували всі можливі сценарії розвитку ситуації та знаєте, як діяти за кожним із них.
  5. Оформлювати документ недбало. Орфографічні та граматичні помилки, відсутність редагування текстів та графічних матеріалів створять непрофесійне враження та знизять рівень довіри потенційних партнерів.

Перед тим, як написати бізнес план, оцініть власну обізнаність у питанні, наявність часу та можливостей для підготовки якісного документу. Якщо не відчуваєте впевненості у своїх силах, не соромтеся звернутися до експертів за порадою або делегувати це завдання професійним службам.

Приклад готового бізнес-плану

Якщо ви вперше збираєтеся планувати діяльність компанії, вам знадобиться шаблон бізнес-плану. Скласти документ самостійно, за умови наявності певної фінансової та економічної підготовки, абсолютно реально. Але наочний зразок того, як виглядає бізнес-план, суттєво полегшить роботу. Його можна знайти серед навчальних матеріалів чи у відкритому доступі в інтернеті. Зверніть увагу на освітні портали, оскільки саме вони можуть надавати якісні та універсальні шаблони.

Поради для тих, хто складає бізнес-план вперше

Перед тим як складати бізнес-план, налаштуйтеся на ґрунтовну роботу, яка вимагає терпіння. Дотримуйтесь таких принципів:

  1. Актуальності — використовуйте лише свіжу інформацію, бо будь-який ринок змінюється динамічно.
  2. Лаконічності — чітко визначіться із призначенням документу та фокусуйте увагу на його структурі, без зайвих деталей.
  3. Обґрунтованості — всі висновки мають бути доведені конкретними цифрами — статистикою чи розрахунками.
  4. Зручності — документ має бути написаний стисло, але розкривати питання, конкретно, але не сухо, легко сприйматися незалежно від рівня підготовки читача.

Під час написання ретельно пропрацьовуйте всі важливі етапи бізнес-плану. Кожен з них має формувати у вас чітке розуміння того, куди ви прагнете, та як цього досягти. Якщо дотримуватися цієї рекомендації, такий бізнес-план неодмінно зацікавить бажаних партнерів та принесе користь.
 

Рекомендованi статтi

Що обрати: ФОП чи ТОВ?Що обрати: ФОП чи ТОВ?
Зміст:Що таке ФОП і ТОВ — коротко та зрозумілоФОП і ТОВ: основні відмінностіПорівняння систем оподаткуванняПлюси і мінуси ФОППлюси і мінуси ТОВЯкий варіант краще для вашого бізнесу Започаткування бізнесу починається із вибору організаційної форми. Вона визначає юридичні рамки та фінансові…
Що таке золота інвестиція: інвестування у фізичне та цифрове золотоЩо таке золота інвестиція: інвестування у фізичне та цифрове золото
Зміст:Чому інвестують у золотоФізичне золото, як інвестиціяЩо таке банківське золото та як його купитиПлюси та мінуси фізичного золотаДе можна купити/продати банківське золотоЦифрове золото: що це та як працюєЩо таке цифрове золото та як його купитиПереваги та недоліки цифрового золотаПорівняння…
Актуальні гранти на бізнес у 2025 році: можливості для українських підприємцівАктуальні гранти на бізнес у 2025 році: можливості для українських підприємців
Зміст:Хто може отримати грант у 2025 роціОсновні типи грантів для бізнесу у 2025 роціТоп-10 грантових програм на бізнес у 2025 роціКритерії відбору та типові причини відмовГранти чи кредит: що вигідніше у 2025 році?Висновки Попри складну економічну та політичну ситуацію в Україні, високі ризики…