

Зміст:
Що таке бізнес-план і для чого він потрібен?
Види бізнес-планів: який підходить саме вам?
З чого складається бізнес-план: основні розділи
Як написати бізнес-план самостійно: покрокова інструкція
Типові помилки під час складання бізнес-плану
Приклад готового бізнес-плану
Поради для тих, хто складає бізнес-план вперше
Успішний бізнес неможливий без планування. Підприємцю потрібна «дорожня мапа», схема дій, щоб досягти бажаного економічного результату. Саме такою мапою і є бізнес-план. При цьому він знадобиться не лише для власного користування, а й для залучення партнерів, інвесторів, кредиторів. Якщо ви плануєте започаткувати власну справу або шукаєте фінансування для амбітного проєкту, вам необхідно знати, що таке бізнес-план, та як його скласти.
Бізнес-план — це аналітичний документ, у якому описується стратегія розвитку компанії, що вже існує чи створюється, або реалізації її конкретного проєкту. У чому цінність бізнес-плану? Він змушує підприємця конкретизувати свої ідеї та перевірити їх на економічну доцільність до того, як вкласти ресурси самостійно чи залучити зі сторони.
Вам може знадобитися написати бізнес-план, як для власного користування, так і для залучення інвесторів. Мета бізнес-плану полягає у тому, щоб обґрунтувати доцільність господарської діяльності, а саме випуску конкретного товару чи надання послуги, виходу на новий ринок, модернізаціївиробництва тощо. Складіть його для себе, щоб зрозуміти, скільки коштів потрібно витратити, скільки часу займе підготовка, кому продавати готовий продукт та через який час потенційно може з’явитися прибуток.
Бізнес-план стане в нагоді, якщо ви хочете отримати кредит для бізнесу в банку, зацікавити потенційного інвестора вкласти гроші у вашу справу, це обов’язкова вимога для участі у конкурсі на державні та фондові гранти. Такий документ можуть вимагати нові партнери, щоб переконатися у надійності та перспективності співпраці.
Бізнес-планування — це процес збору, систематизації та аналізу інформації щодо ринку та перспектив господарських змін з метою покращення своїх конкурентних позицій та фінансового стану. Його результатом і є бізнес-план.
В основі бізнес-планування — ідея щодо розвитку (або створення) бізнесу, яку необхідно перевірити та обґрунтувати відповідно до фактичної ситуації на ринку. Висновки перевірки викладаються у бізнес-плані та підкріплюються стратегією і конкретними заходами для впровадження.
Зміст, структура та цілі бізнес-плану залежать від його призначення. Акцент у його наповненні зміщується саме в той бік, що цікавить основного користувача цього документу. Перевантажувати документ зайвою інформацією, що не має прямого стосунку до його мети, не варто. Це лише заплутає та відверне увагу від ключових аспектів.
За цільовим призначенням виділяють такі види бізнес-планів:
Призначення документу визначає, на який термін зазвичай складається бізнес-план. Операційні плани переважно короткострокові, можуть охоплювати період від одного місяця до року. Стратегічні та фінансові — довгострокові, розраховані на оцінку ситуації від 1 року.
Залежно від призначення, розділи бізнес-плану можуть коригуватися. Проте, якщо розробляємо зовнішній документ для потенційних партнерів, кредиторів чи інвесторів документ в загальному вигляді, складовими бізнес-плану можуть бути:
Наповнення документу має відображати основні функції бізнес-плану, а саме презентацію компанії потенційним партнерам або обґрунтування конкретних кроків для самого керівництва бізнесу. Щоб цього досягти, важливо ретельно пропрацювати кожен розділ та складовий елемент документу.
Титульна сторінка бізнес-плану — це його обкладинка, перше, що бачать контрагенти, коли отримують документ. На ній обов’язково мають бути зазначені:
Для об’ємних документів допускається коротка анотація на титульній сторінці. Проте її головне завдання — привернути увагу та зацікавити у подальшому вивченні.
Резюме бізнес-плану — це його візитівка. Його розробляють в останню чергу, проте розміщують на початку. У ньому у стислій формі викладають мету проєкту з конкретними цифрами, що обґрунтовують його перспективність. Інвестор, який прочитає резюме, одразу повинен зрозуміти, чи цікавий йому проєкт.
Резюме бізнес-плану готують особливо ретельно, щоб лаконічно та чітко викласти свою ідею та в кількох реченнях пояснити потенційному партнеру його роль і вигоди від участі.
Розібратися з описом продукту можна за допомогою відповідей на такі питання:
Такий опис одразу допоможе з формуванням конкурентних переваг, що входить до стратегічного планування.
В цьому розділі варто викласти результати дослідження динаміки ринку, його основних гравців. За допомогою звітів аналітичних компаній та сервісів спробуйте визначити своїх головних конкурентів та особливості їх діяльності. В чому їх переваги та за рахунок чого ваша компанія може стати кращою?
Розберіться, наскільки ринок є вільним, чи перебуває під жорстким державним контролем. Які вимоги до діяльності, продукту, наскільки складно витримувати норми ДСТУ, чи потрібна ліцензія та інші дозвільні документи?
Хто ваші покупці? Аналіз цільової аудиторії знадобиться і наступному розділі, проте обсяг платоспроможного попиту, локалізацію ринків збуту варто оцінити вже на цьому етапі, щоб чітко визначити своїх конкурентів, як за масштабом виробництва і продажів, так і за якістю продукту.
У цьому розділі потрібно деталізувати результати маркетингового дослідження: не лише показати, на кого розрахований продукт, а й як його презентувати потенційному покупцеві. Тут необхідно скласти план просування, реклами, зазначивши конкретні заходи, графік їх проведення та вартість впровадження.
Відповідно до маркетингових планів у попередньому розділі, можна конкретизувати виробничий процес, який необхідно забезпечити для виготовлення бажаного обсягу продукції бажаної якості. Тут варто розписати, яке обладнання, технології будуть використовуватися, необхідна кількість персоналу, площі приміщення, яку сировину та де будемо закуповувати, як доставляти, де зберігати. Як відбуватиметься зберігання проміжної та готової продукції, як транспортуватиметься до точок збуту.
У цьому розділі варто розкрити такі складові бізнес-плану:
Обсяг фінансового плану залежить від призначення бізнес-плану. Його потрібно максимально деталізувати для інвесторів, проте для особистого користування або для кредиторів можна обійтися ключовими параметрами.
В цьому розділі можна використати славнозвісний SWOT-аналіз, що відображає взаємодію між сильними та слабкими сторонами підприємства із зовнішніми можливостями та загрозами. Це дозволить швидко визначити найбільш вагомі ризики, що можуть спіткати бізнес, та продумати кроки щодо їх зниження чи повного подолання.
Якщо ви вперше збираєтеся відкривати власну справу, написання бізнес-плану може зайняти 1-2 місяці. Проте поспішати не варто. Краще один раз підготувати інформативний якісний документ, ніж через недбале опрацювання втратити потенційних партнерів чи інвесторів. Тим більше, що з кожним новим проєктом ви отримуватимете безцінний досвід, який допоможе в подальшому створити бізнес-план за кілька днів.
Відповідно до загальної структури документу, інструкція з його підготовки складатиметься із 8 кроків.
Вам знадобиться інформація про ринок та його регулювання, конкурентів, постачальників, покупців, логістичні канали, особливості позиціонування товару та інше. Для цього стануть в нагоді тематичні веб-портали, професійні форуми, аналітичні звіти.
На цьому етапі абстрактну ідею щодо виробництва якогось товару чи надання послуги потрібно конкретизувати, обґрунтувавши, чому цим варто займатися, і чому саме вам — що такого особливого може запропонувати ваш бізнес, щоб бути корисним і цікавим споживачам.
Надзвичайно важливо закласти елемент соціальної відповідальності у місію компанії. Якщо прагнути не лише збагатитися, а й вдовольнити потреби суспільства, принести йому якусь користь своєю діяльністю, це сформує правильний вектор для подальшої побудови бізнесу.
Відповідно до проведеного аналізу ринку, визначення потреб споживачів і формулювання власної місії, можна переходити до розробки продукту чи послуги. Потрібно чітко визначити характеристики та особливості, якими має володіти продукт. Від цього залежатимуть вимоги до технології, сировини, фінансування та просування його на ринку. Висновки, зроблені на цьому етапі, ляжуть в основу виробничого плану, маркетингового та фінансового забезпечення.
Маркетингова стратегія передбачає план дій щодо просування товару, ціноутворення, його реклами і доведення до кінцевого споживача. Прорахуйте, де та в якому вигляді продаватиметься товар (онлайн, через фізичні точки, комбінованим методом). Визначте специфіку цільової аудиторії, щоб розробити контент-план з ефективного просування товару. Розрахуйте, скільки коштуватимуть заплановані заходи. Визначте, наскільки інтенсивно потрібно реалізовувати продукт, щоб покрити витрати у бажаний термін.
Організаційний план передбачає розробку структури компанії, визначення необхідної кількості працівників у кожному відділі, підрозділі. Далі — формується культура управління персоналом, визначається корпоративна етика, цінності, що розкриють місію бізнесу, зацікавлять кожного працівника та згуртують довкола спільної справи.
На основі визначених параметрів у попередніх розділах, а саме: що виробляти, у якій кількості та з якими характеристиками; де, як саме це робити; як та скільки продавати; хто виконуватиме роботу та у який спосіб, можна визначити фінансові показники, тобто скільки все це буде коштувати та який прибуток може принести.
На останньому етапі ми маємо сформувати додатково песимістичний та оптимістичний сценарії розвитку ситуації. Тобто врахувати всі можливі ризики, що можуть спіткати нашу діяльність, та можливості, які можуть полегшити виведення компанії на ринок.
На основі аналізу ризиків та нашого фінансового плану маємо скласти стратегію розвитку. Вона може полягати у агресивному захопленні ринку за умови великих стартових потужностей та унікального продукту, або поміркованого розвитку з досягненням бажаної рентабельності протягом 3-5 років тощо.
Вперше скласти бізнес-план може бути складно, зокрема через потребу комплексного аналізу інформації. Проте із досвідом сумніви зникнуть, і розробка бізнес-плану стане рутинною. З першої спроби намагайтеся уникати таких помилок:
Перед тим, як написати бізнес план, оцініть власну обізнаність у питанні, наявність часу та можливостей для підготовки якісного документу. Якщо не відчуваєте впевненості у своїх силах, не соромтеся звернутися до експертів за порадою або делегувати це завдання професійним службам.
Якщо ви вперше збираєтеся планувати діяльність компанії, вам знадобиться шаблон бізнес-плану. Скласти документ самостійно, за умови наявності певної фінансової та економічної підготовки, абсолютно реально. Але наочний зразок того, як виглядає бізнес-план, суттєво полегшить роботу. Його можна знайти серед навчальних матеріалів чи у відкритому доступі в інтернеті. Зверніть увагу на освітні портали, оскільки саме вони можуть надавати якісні та універсальні шаблони.
Перед тим як складати бізнес-план, налаштуйтеся на ґрунтовну роботу, яка вимагає терпіння. Дотримуйтесь таких принципів:
Під час написання ретельно пропрацьовуйте всі важливі етапи бізнес-плану. Кожен з них має формувати у вас чітке розуміння того, куди ви прагнете, та як цього досягти. Якщо дотримуватися цієї рекомендації, такий бізнес-план неодмінно зацікавить бажаних партнерів та принесе користь.