Карткові перекази дозволяють миттєво сплачувати за товари та послуги, давати позики та повертати борги. Механізм грошових онлайн-переказів відпрацьований та має багаторівневу систему кіберзахисту. Проте, ніхто з користувачів не застрахований від неуважності чи прикрих помилок через недогляд: неправильно записаний номер або затертий номер картки. У такому разі сума може бути направлена іншому адресату, а гроші, відповідно, втрачені. Чи можливе повернення помилково перерахованих коштів, та як це організувати, розберемося разом.
Кроки для повернення помилково сплачених коштів залежить від типу помилки та швидкості переказу з одного рахунку на інший. Найпростіший для платника варіант полягає у зазначенні неіснуючого номеру рахунку отримувача. В такому разі платіжна система відхилить переказ, що змусить ще раз перевірити реквізити. Якщо ж транзакція була прийнята в обробку, діяти варто негайно. Є кілька варіантів, що робити, якщо скинув гроші не на ту карту.
Якщо кошти вже перераховано на помилковий рахунок, проте ще не списано з картки платника, слід оперативно зателефонувати у банк для подальших роз’яснень. Менеджер запропонує подати платіжне доручення у паперовому чи електронному вигляді. Така заява на повернення помилково перерахованих коштів допоможе ефективно вирішити проблему у найкоротший термін.
Успіх у такому випадку залежить від супутніх факторів. Найкраще, якщо переказ здійснювався за номером телефону неналежного отримувача – йому можна зателефонувати, пояснити ситуацію та попросити про повернення грошей. У разі відмови можна апелювати до Цивільного кодексу, зокрема глави 83.
Одночасно варто подати заяву про повернення помилково сплачених коштів до банку. Він не зобов’язаний вирішувати такі проблеми, проте, у разі згоди отримувача, може організувати скасування переказу.
Якщо було втрачено велику суму грошей, за відмови отримувача повернути помилковий переказ, доцільно звернутися до суду, спираючись на статтю 536 ЦК України.
Повернення коштів на карту може розглядатися у двох випадках – у разі помилки платника або надавача послуг, тобто банку. Виправлення ситуації та відшкодування коштів може ініціювати кожна зі сторін, проте процедура відрізнятиметься.
При виконанні транзакції можуть виникати помилки та порушення, внаслідок яких банку доведеться організовувати:
Якщо гроші було списано з рахунку власника без його згоди чи відома, банк зобов’язаний забезпечити у найкоротший термін повернення коштів на картку із відшкодуванням суми банківської комісії та пені у розмірі подвійної ставки НБУ за кожен день очікування.
Якщо кошти з вини банку було направлено на рахунок іншої особи, банк повинен організувати за власний кошт та у найкоротший термін повернення помилково перерахованих коштів правильному отримувачу із відшкодуванням пені у розмірі 0,1% від суми за кожен день очікування платежу.
Як тільки було встановлено факт списання коштів на користь невірного отримувача, платнику необхідно:
Рішучі та злагоджені дії у неприємній ситуації згідно з рекомендаціями, як повернути гроші якщо скинув не на ту карту, сприятимуть швидкому та успішному вирішенню проблеми, проте гарантії банк надати не може. Довести помилковість переказу, на противагу вимаганню та шахрайству складно, якщо неналежний отримувач відмовиться визнати факт помилки та вирішить присвоїти кошти. Для банку, як організатора переказу, аргументи платника та отримувача будуть рівноцінними.
Передавати справу на судовий розгляд доцільно лише у випадку помилкового переказу великої суми коштів. За інших обставин витрати на судове провадження не окупляться результатом навіть за виграшу. А термін повернення помилково перерахованих коштів може розтягтися на місяці.
Коли доступ до карткового рахунку зламано фінансовим шахраєм та з нього перераховано кошти, власнику картки необхідно терміново звернутися на гарячу лінію банку та заблокувати картку. Це також можна зробити у мобільному додатку. В банківській системі можна відстежити мережеву адресу зловмисника, що підтвердить правопорушення та надасть необхідні докази для повернення грошей законному власнику.
Блокування картки та дзвінок у банк – обов’язкові кроки також при втраті платіжної картки. Своєчасне реагування вбереже рахунок від крадіжок.
Якщо повернути помилково перераховані кошти іншій особі за згодою ще можливо, то у разі свідомого переказу шахраям, потрібно одразу звертатися до поліції. Банк відповідає лише за безпеку та точність плину коштів між рахунками, які вказує відправник, тому жодним чином вплинути на злочинців не може.
Щоб запобігти випадкам шахрайства, необхідно регулярно оновлювати пароль доступу до картки, встановлювати денні та тижневі ліміти на інтернет-платежі. Прості кроки для користувача суттєво ускладнять завдання шахраям.
Більшості фінансових проблем простіше зарадити ретельним аналізом, ніж виправляти наслідки. Тому замість процедури, як повернути помилково перераховані кошти, пропонуємо кілька порад, щоб цього уникнути:
Щоб вимога про повернення коштів була обґрунтованою та мала шанси на успіх, варто регулярно оновлювати програмне забезпечення свого банку у смартфоні та паролі доступу. Це дозволить банківському додатку працювати коректно та безпечно, знижуючи ризик системних помилок, а також гарантуючи доступ користувача до своїх рахунків у будь-який момент.