Чи з’явились нові шахрайські схеми в умовах дії воєнного стану?
Чи є жертви нових шахрайських сценаріїв серед клієнтів Ідея Банку?
Куди може звернутися громадянин, з яким стався шахрайський випадок?
Які є способи захисту конфіденційної інформації?
Час читання: 3 хвилини
З даної статті Ви дізнаєтесь про нові шахрайські сценарії, які з’явились в період дії воєнного стану, а також отримаєте корисні поради зі способами захисту конфіденційної інформації.
Чи з’явились нові шахрайські схеми в умовах дії воєнного стану?
На жаль, навіть у воєнний час шахраї не полишають спроб ошукати громадян.
Вони швидко адаптувалися до нових обставин і реалізують старі злочинні схеми, проте спираючись на нові обставини і продовжують обдурювати громадян, маніпулюючи їх емоціями.
Так, у травні 2022 року Національним Банком України було опубліковано перелік найпопулярніших шахрайських сценаріїв, які стали використовуватися зловмисниками безпосередньо у період війни, а саме:
• Сценарій 1. "Евакуаційні перевезення громадян":
Під виглядом евакуаційних перевезень громадян шахраї просять передплату на картку, однак взятих на себе зобов'язань не виконують і просто зникають.
• Сценарій 2. "Фейкові оголошення про оренду житла":
Шахраї публікують фейкові оголошення про готовність здати в оренду переселенцям квартири у безпечних регіонах і просять внести передплату на картку, а після отримання коштів відключають відповідний номер.
• Сценарій 3. "Фейковий збір коштів на допомогу":
Шахраї роблять фейкові оголошення зі збору грошей на лікування дітей, які нібито постраждали від військової агресії. Є випадки, коли шахраї знаходять фото потерпілих людей в інтернеті і збирають гроші на допомогу "постраждалим". Створюють фішингові (шахрайські) сайти, які схожі на сайти справжніх благодійних фондів, де нібито можна переказати кошти на підтримку Збройних сил України.
• Сценарій 4. "Фейкові розсилки від імені Національного банку":
Шахраї роблять розсилку електронних листів, у яких нібито від імені Національного банку українців просять переказати кошти на допомогу ЗСУ. Для переказу коштів зазначено посилання на криптогаманець. Якщо спробувати надіслати відповідь на цей лист, то можна побачити електронну адресу з розширенням @bank.gov.ua. На сьогодні зафіксовано дві такі фейкові адреси: [email protected] та [email protected]
• Сценарій 5. "Фейкові SMS-розсилки про грошову допомогу в межах єПідтримки":
Шахраї розсилають SMS-повідомлення про грошову допомогу із текстом "Vam narahovano Groshova dopomoga PB24 6 500. Zarahuvatu…" і далі йде посилання.
• Сценарій 6. "Злам сторінки в соціальних мережах":
Шахраї зламують сторінки в соціальних мережах, наприклад, в Facebook. Аферисти роблять публікацію на сторінці її власника та від його імені просять фінансової допомоги на покупку амуніції у зв’язку з відбуттям на фронт.
• Сценарій 7. "Фейкові оголошення про продаж військової амуніції":
Є випадки, коли шахраї розміщують в Інтернеті оголошення щодо продажів бронежилетів та інших товарів для військових. Отримавши передплату, аферисти зникають.
• Сценарій 8. "Продаж неіснуючих товарів в інтернеті":
В окремих регіонах, звільнених від окупантів, українці повертаються до своїх домівок, намагаючись відновити колишнє життя. Разом з цим повертаються схеми шахрайств, які були найпоширенішими до війни.
Чи є жертви нових шахрайських сценаріїв серед клієнтів Ідея Банку?
Так, Ідея Банком було виявлено шахрайську схему, яка орієнтована на людей пенсійного віку. Суть схеми полягає у тому, що під вигаданим приводом, а саме «необхідність актуалізації даних пенсійної картки у зв’язку з військовим станом в державі», клієнти повідомляли конфіденційну інформацію банківської картки шахраям, які попередньо зателефонували і представлялися співробітниками Ідея Банк, після чого шахраями були зняті кошти з картки клієнта.
Ідея Банк заявляє, що не має жодного відношення до подібних шахрайських схем, а саме - ніколи самостійно не звертається до клієнтів для уточнення тризначного номеру на звороті картки (CVV-коду), одноразових код-паролів підтвердження з смс (3DS-код), які надсилає банк або мобільний оператор, паролів в інтернет-банкінгу та кодового слова банку. Ця інформація є абсолютно конфіденційною та повинна триматися у секреті.
Куди може звернутися громадянин, з яким стався шахрайський випадок?
У разі виникнення подібних випадків, проінформуйте нас через контакт-центр за номером 0800502030 або напишіть лист нашу адресу [email protected].
Також, якщо Ви стали жертвою шахраїв, напишіть заяву до Кіберполіції за цим посиланням, або повідомте про Ваш випадок за телефоном – 0 800 505 170.
Ми закликаємо клієнтів бути обачними та вчасно інформувати про подібні випадки.