Зміст:
Що таке РНОКПП?
Чим РНОКПП відрізняється від ІПН?
Чому РНОКПП є обов’язковим для громадян?
Як виглядає РНОКПП?
Як отримати РНОКПП?
Для чого потрібен РНОКПП?
Як перевірити свій РНОКПП?
Чи можна відмовитися від отримання РНОКПП?
Ідентифікаційний код використовується при здійсненні різноманітних фінансових та правових операцій. В обігу всі добре відома його коротка назва – ІПН, індивідуальний податковий номер. А от розширена абревіатура РНОКПП менш відома, тому при запиті на такий документ багато людей губиться, не розуміючи, про що йдеться. Пропонуємо короткі відповіді на популярні питання про те, що таке РНОКПП, де його взяти, та навіщо він потрібний.
РНОКПП – це реєстраційний номер облікової картки платника податків. Він подається у вигляді цифрового коду, що позначають особу під час фіскальних операцій. Код присвоюється разово і дії протягом всього життя, не потребуючи оновлення. Після смерті особи, код втрачає свою актуальність, жодним чином не передається у спадок чи іншим шляхом, не може бути присвоєним іншій особі. Кожен РНОКПП зберігається у фіскальному архіві впродовж 75 років.
РНОКПП та ІПН – це дві різні назви одного й того самого поняття. В обох випадках мова йде про цифровий 10-значний код платника податків. Форма ІПН коротша, простіше запам’ятовується, тому більш поширена. РНОКПП – офіційна повна назва податкового номера громадянина.
Ідентифікаційний номер платника податків дозволяє зафіксувати платіжні операції за рахунками. Це спосіб контролю державної податкової служби за виконанням громадянами своїх податкових зобов’язань.
Від РНОКПП можна відмовитися за релігійними переконаннями. Тоді при розрахунках будуть використовуватися паспортні дані, а для окремих ситуацій знадобиться оформлення додаткових довідок.
Свій податковий номер не обов’язково запам’ятовувати. Достатньо знати, скільки цифр містить ІПН, щоб за потреби перевірити правильність його вказування. РНОКПП складається із 10 цифр. Для власників паспортів старого зразку у вигляді книжечки довідка з ІПН кодом видавалася на окремому папірці. У сучасних умовах при отриманні ID-картки податковий номер вказується прямо на ній.
Згідно з чинним законодавством, для всіх осіб будь-якого віку, резидентів чи нерезидентів України, створені рівні умови, як отримати індивідуальний податковий номер. Процес оформлення займе близько 5 робочих днів.
Отримати код платника податків можна онлайн. Для цього потрібно перейти на портал державних послуг iGov.org.ua, обрати регіон свого місця перебування та за простими підказками виконати запропоновані алгоритмом кроки.
Для фізичного замовлення ІПН потрібно звернутися особисто чи через офіційно уповноваженого представника до територіального органу Державної податкової адміністрації України за місцем проживання або отримання доходів у разі відсутності першої.
При собі потрібно мати документи:
Подати заяву на отримання РНОКПП чи ІПН можуть повнолітні громадяни, батьки чи опікуни для неповнолітніх дітей, нерезиденти країни для офіційної сплати податків у ній, законні представники та уповноважені особи.
Іноземцю, який бажає офіційно працевлаштуватися в Україні та сплачувати податки на загальних підставах, потрібно підготувати копію паспорта із нотаріально завіреним перекладом та нотаріальну довіреність. Якщо остання отримана за кордоном, для неї необхідно проставити апостиль з перекладом на українську мову. Разом із заявою такі документи подаються до податкової служби. Підготовка ІПН коду займає від 3 до 5 робочих днів.
Індивідуальний податковий номер – це важливий інструмент громадянської ідентифікації, що необхідний у багатьох ситуаціях, пов’язаних із працевлаштуванням, відчуженням або присвоєнням майна, фінансовими операціями. У разі пошкодження довідки із кодом або її втрати, документ рекомендується якомога швидке відновити.
Для цього слід звернутися у податкову службу за місцем реєстрації або отримання доходів та подати заяву на видачу дубліката. Така послуга є безкоштовною. Документ із позначкою «дублікат» не відрізняється від оригіналу за правовими ознаками.
Тривалість заміни ІПН залежить від завантаження податкової служби, проте не перевищує 10 днів.
Податковий номер полегшує роботу державної фіскальної служби, а також додає безпечності різноманітним соціальним, трудовим та економічним відносинам, у які вступають фізичні особи протягом життя. Тільки за наявності РНОКПП особа може купувати та продавати нерухомість, отримувати кредити, пільгові виплати, державні допомоги, зарплату і пенсію.
Найчастіше ІПН потрібний у таких ситуаціях:
За допомогою ІПН більшість операцій проходять швидко за автоматизованими алгоритмами, оскільки номер платника податків легко відстежується по податковій, міжбанківській базах даних. Це зручно та безпечно, адже дозволяє перевірити кожну транзакцію та вчасно зупинити шахрайство.
Перевірити, чи дійсно внесено номер особи до бази платників податків можна на сайті податкової служби України або порталі громадських послуг.
Власники посвідчень особи нового зразку мають знати також, де знаходиться ідентифікаційний код на паспорті. На відміну від власників книжечок, їм не потрібно носити із собою копію довідки з ІПН, тому що ідентифікаційний код на ID картці розташований у переліку загальних даних на зворотній стороні картки.
Громадяни України через свої релігійні переконання можуть відмовитися від отримання РНОКПП. Для цього потрібно звернутися до податкової служби із поясненнями, на основі яких у якості податкового номера використовуватиметься номер і серія паспорта. Про це повідомлятиме відповідна відмітка у паспорті громадянина. Інформація про особу буде внесена до окремого реєстру. За бажанням отримати справжній ІПН можна буде у будь-який момент.
Іноземці не можуть скористатися такою опцією, оскільки українські державні посадовці не уповноважені вносити відмітки до паспортів громадян інших держав.