
Зміст:
IPO: поняття та значення
Навіщо компаніям виходити на IPO?
Як інвестори заробляють на IPO?
Процес виходу компанії на IPO
Плюси та мінуси IPO для інвесторів
IPO в Україні: перспективи та виклики
Висновок: чи варто компанії виходити на IPO?
Розвиток бізнесу як закритої системи обмежений. Щоб вийти на новий рівень виробництва, необхідно використовувати сучасні методи презентації та взаємодії. До них належить Initial Public Offering або ІРО, що полягає у відкритому продажу корпоративних цінних паперів з метою приваблення інвестицій.
Initial Public Offering – це вихід компанії на біржовий ринок шляхом первинного розміщення своїх цінних паперів для вільного продажу. Придбати корпоративні акції можуть всі учасники торгового майданчика, за рахунок чого фірма перетвориться із приватної у публічну.
Такий бізнес-підхід поширений на заході, проте в Україні лише розвивається, оскільки підприємці воліють самостійно обирати інвесторів та контролювати продаж активів. Попри зрозумілі перестороги, закритий пошук інвесторів ускладнює визначення об’єктивної вартості компанії та обмежує можливості для отримання прибутку.
За допомогою IPO компанії можуть залучити великі інвестиції, що стануть поштовхом для розвитку, а також заявити про себе на ринку. Виділяють 5 основних причин для використання методу «public offering»:
Участь у фондовому ринку на основі ІРО надає цінний досвід розвитку бізнесу та формує кардинально інше сприйняття такого підприємства партнерами, постачальниками та регулюючими установами.
IPO компанія – це бізнес, що готовий до змін та вдосконалення. Якщо його власники не бояться залучення нових облич до управління господарською діяльністю, отже вони достатньо впевнені у власних силах та бізнес-стратегії. Така маніфестація потенційно забезпечує наступні переваги:
Вихід на відкритий ринок – виправданий ризик, що може обернутися великим виграшем та надати необхідний поштовх для подальшого економічного зростання.
ІРО пов’язане із значними бюрократичними складнощами та потребує відповідної корекції системи управління компанією. Плануючи вихід на фондовий ринок, варто готуватися до таких процесів:
У разі успішного котирування акцій та їх розпродажу виникне ризик втрати контролю над стратегією компанії, якщо контрольний пакет акцій опиниться у руках нового інвестора. У разі програшу на ринку через падіння ціни на акції, бізнес може збанкрутувати. Якщо компанію вдасться врятувати, її репутацію буде зруйновано, про що стане відомо на загал.
Починаючим інвесторам варто розібратися, що це – ІРО, адже із його допомогою можна заробити лише на розумінні принципів роботи фондового ринку. Для входу на торги з ІРО в Україні знадобиться стартовий капітал від 5 тис доларів. Із ним потрібно звернутися до брокера, який підбере вигідну пропозицію та вкладе кошти. Надалі брокер супроводжуватиме рух коштів клієнта, продаючи неліквідні акції та купуючи перспективні. Різниця у ціні і буде заробітком інвестора за мінусом комісії брокера.
Публічне розміщення акцій може зацікавити багатьох, проте доступне лише фінансово сильним компаніям. Випуск акцій та оплата послуг організатора торгів – андеррайтера – може коштувати близько 1 млн доларів США. Найважливіше завдання компанії, що планує публічний продаж акцій, полягає у пошуці висококваліфікованого, досвідченого андеррайтера. Співпрацювати варто лише із надійними інвестиційними банками, які добре знають, як провести IPO, та мають гарне портфоліо з успішними кейсами.
До їх задач належить:
За результатами підготовки за кілька тижнів до офіційного виходу на ринок андеррайтер проводить премаркет, пропонуючи акції з дисконтом найбільшим інвесторам. Така зустріч підігріває інтерес до компанії, сприяє налагодженню зв’язків.
Безпосередньо в офіційну дату ІРО відбувається відкритий продаж акцій, який координує інвестиційний банк-агент, маневруючи між коливаннями ціни на акції та обираючи оптимальні пропозиції інвесторів.
За допомогою ІРО кожен інвестор має шанс долучитися до управління цікавої йому компанії, а також заробити капітал для подальшого інвестування за різними напрямками. Основний ризик вкладника полягає у потенційному програші цікавої пропозиції та втраті коштів, якщо компанія збанкрутує та придбані акції втратять у ціні.
Мінімізувати ризики можна, співпрацюючи із досвідченими брокерами, які не йдуть на зайвий ризик із маловідомими стартапами, обираючи цінні папери надійних компаній.
IPO українських компаній на сучасному етапі розвитку економіки, приваблює не лише внутрішніх, а й міжнародних інвесторів. Особливий інтерес складають компанії галузей сільського господарства та харчової промисловості, інформаційних технологій, зокрема за напрямами оборонного сектору, а також фармацевтичні компанії.
Основна складність для українського бізнесу, що планує вихід на ІРО, полягає у дефіцити капіталу та неможливості планування на довгострокову перспективу з огляду на воєнно-політичну турбулентність.
Публічне розміщення активів ІРО – механізм розвитку бізнесу, напрацьований та акредитований на практиці. Його використання свідчить про перспективність бізнесу та його готовність до виходу на новий рівень діяльності. Для багатьох українських компаній, що прагнуть розширення та виходу на міжнародний ринок, це єдиний, хоч і організаційно складний спосіб заявити про себе.