Незважаючи на застосування різних технологій та методів щодо виявлення або попередження шахрайства з використанням платіжних інструментів з боку фінансових установ та протидії шахраям з боку кіберполіції, шахраї не полишають спроб ошукати громадян. На жаль, часто їм це вдається. Зловмисники вміло втираються в довіру, чинять психологічний тиск та отримують доступ до платіжних інструментів від самих держателів\користувачів цих платіжних інструментів, які не в змозі вчасно розпізнати шахрайство.
У цій статті розповідаємо про основні ознаки шахрайства, щоб не стати жертвою шахрайства з використанням платіжних інструментів.
Незнайомий номер, швидке мовлення з купою подробиць, погрози блокування картки — це все яскраві приклади шахрайських телефонних схем для отримання реквізитів платіжної картки (номер, строк дії, CVV2,) та доступу до рахунку клієнтів банку з метою заволодіння коштами. Більшість активних користувачів платіжних карток теоретично знають, як розпізнати шахрайство. Проте в момент неочікуваного дзвінка можуть легко розгубитися та порушити ключові правила захисту — озвучити реквізити платіжної картки або свої паролі та коди для входу у мобільний застосунок чи для проведення операцій.
Визначити шахрая можна за кількома ознаками, притаманними всім шахрайським схемам, незалежно від їх типу та механізму реалізації.
Самостійно вкрай важко натрапити на зловмисника, проте вони самі телефонують, надсилають повідомлення та листи на мобільний номер, e-mail та у соціальних мережах. Співрозмовники називаються представниками мобільного провайдера, співробітником банку, поліції, говорять впевнено, оперуючи професійною термінологією.
Викликати підозру може сам факт ініційованого контакту з незнайомого номера телефону або e-mail, особливо у випадку відсутності будь-яких платіжних операцій в останні години або дні. Тому важливо знати, як перевірити номер телефону на шахрайство. Щоб уникнути проблем, краще одразу покласти слухавку чи проігнорувати повідомлення, а інформацію перевірити, самостійно зателефонувавши до банку по номеру який вказаний на зворотній стороні платіжної картки або на сайті банку.
Для громадян є можливість перевірити номер на негативні відгуки без зайвих зусиль. Достатньо вписати його у строку запиту пошукової системи в інтернеті та перейти на сайти-форуми з оцінки телефонних номерів. Там можна знайти багато номерів з рейтингом небезпеки та коментарями громадян щодо свого досвіду комунікації за ними. Побачивши «свій» сумнівний номер серед списку, одразу блокуйте його.
На питання, чи можна вказувати CVV2 код, свої паролі, коди з СМС від банку будь-кому — відповідь строго негативна! Працівники банку та представники мобільних операторів чудово про це знають, тому ніколи не просять озвучити їм щось із переліченого. У випадку сумнівної транзакції або платежу на велику суму можуть зателефонувати з банку на фінансовий номер телефону особи для підтвердження операції, або надіслати СМС з кодом, який потрібно внести у банківському мобільному застосунку.
Натомість шахраї за першої ж нагоди спробують дізнатися дані для проведення операцій та доступу до рахунків. Як тільки розмова підійде до цього питання — без роздумів кладіть слухавку та блокуйте номер.
Улюблені легенди зловмисників при реалізації шахрайської схеми з платіжними інструментами:
Суть всіх історій зводиться до грошей, які може отримати або зберегти держатель платіжної картки або користувач мобільного додатку, якщо виконає певні умови.
Неочікуваний дзвінок з незнайомого номера сам по собі може спантеличити, а якщо співрозмовник швидко тараторить або закидає фінансовими термінами, акцентуючи на ризиках втрат чи, навпаки, можливостях шаленого виграшу, легко розгубитися та втратити суть розмови. В такій ситуації увага зачепиться за найгучніший лозунг і спонукатиме довіритися та рішуче діяти.
Головне завдання у такий момент — не піддатися паніці. Зупинити співрозмовника та змусити його повторити все ще раз, чітко і ясно. Якщо таке прохання викличе роздратування та агресію — будьте певні, на зв’язку шахрай, який сам нервує та поспішає.
Психологічний тиск — єдиний важіль, який мають телефонні шахраї. Успіх шахрайської схеми залежить від швидкості дій, тому вони обмежують у часі на прийняття рішення, апелюють до унікальної можливості «тільки зараз і тільки для вас», залякують непоправними втратами у разі зволікання.
Фахівці з кібербезпеки закликають ніколи не погоджуватися на пропозиції сумнівних осіб з незнайомих номерів телефону, ким би вони не представлялися. Жодна банківська операція не вимагає миттєвого реагування та передавання своєї конфіденційної інформації третім особам, а справжні співробітники банку завжди на зв’язку. Тому для власної безпеки і перевірки будь-яких погроз щодо свого рахунку чи стану картки достатньо зателефонувати на гарячу лінію банку, номер якої зазначено на офіційному сайті та на самій платіжній картці.
Щоб уникнути неприємностей, спокійно реагувати на дзвінки чи дивні повідомлення та чітко знати, що робити, якщо дзвонять шахраї, пропонуємо такі поради:
Щоб уникнути збитків, потрібно знати, як перевірити банківську картку на шахрайство. У разі будь-якої підозрілої активності з карткою чи надходженні повідомлення про блокування картки, в першу чергу потрібно зателефонувати до свого банку та уточнити інформацію особисто.
Перше, що робити коли дзвонять шахраї, — це покласти слухавку. Без уточнень, пояснень, компромісів. Чим швидше ви зреагуєте, тим менше шансів на успіх буде у зловмисника. Номер краще заблокувати. Після цього зателефонуйте у кол-центр мобільного оператора і банку, повідомляючи про несанкціонований доступ до рахунку. Оператор банку підкаже, як перевірити картку та номер та захистити їх від подальших дій шахраїв.
Якщо не вдалося одразу розпізнати зловмисника та йому було надано якусь особисту інформацію, варто діяти миттєво. Основне, що робити якщо став жертвою шахраїв, це зателефонувати до свого банку, повідомити про ситуацію та заблокувати в залежності від того, які платіжні інструменти були скомпроментовані – платіжні картки або фінансовий номер. Співробітники контакт-центру одразу перевірять стан рахунку, чи був доступ до нього, у крайньому разі будуть рекомендувати заблокувати платіжну картку та перевипустити її або заблокувати фінансовий номер до закінчення встановлення всіх обставин проведення несанкціонованих платіжних операцій та при необхідності подальших слідчих дій.
Другим кроком має стати дзвінок до поліції із складанням заяви про вчинення шахрайських дій щодо вас з повним описом шахрайської події, яка сталася. Це не лише допоможе відшкодувати заподіяну шкоду, а й захистити інших громадян від шахрайства у майбутньому. Саме бездіяльність жертв та відчуття вседозволеності найбільше спонукають фінансових шахраїв до нових спроб реалізації шахрайських схем. Тому, чим активніше та злагодженіше ми реагуватимемо на кожен випадок шахрайства з банківськими картками, тим менше можливостей та інтересу буде у шахраїв.